Hus i Ystad

Så är det att bo hos oss

Under pandemin har hyresgästerna tillbringat mer tid i sin bostad, något som ökar kraven på trivsel och standard. Detta ställer i sin tur högre krav på oss som hyresvärd. Vår service och bemötande ska spegla hyresgästernas behov och upplevelse, och vi jobbar hela tiden aktivt med trivsel, trygghet och boinflytande.

Under 2021 har vi arbetat vidare med ett flertal förbättringar, och har till exempel påbörjat arbetet för att utöka vår digitala tillgänglighet.

Mål för kundnöjdheten

Vi mäter hela tiden hur våra hyresgäster uppfattar oss som hyresvärd. Resultatet visar att kundnöjdheten ligger i nivå med genomsnittet för andra svenska hyresvärdar. Vårt mål är att öka kundnöjdheten med 2 procentenheter per år under de kommande åren.

Vårt mål

2%

Ökning av kundnöjdheten

Hyresgäst

Hyresgästen Ann-Charlotte Sjöholm berättar ”Gemenskapen är väldigt fin här, det är lugnt och skönt”

– Jag har bott här i min rymliga etta i över 21 år och trivs fortfarande väldigt bra. Det bor bara sex familjer i huset, så vi känner varandra väl. Det är fin gemenskap och vi tycker om att hjälpas åt med praktiska saker som gräsklippning och att fixa rabatterna. Vi har en trevlig trädgård, där vi bland annat odlar grönsaker och sätter potatis. Här finns också bärbuskar och en omtyckt gräsmatta.

"Jag har bott här i över 21 år och trivs fortfarande väldigt bra" ...

– Ystadbostäder är en bra värd som bryr sig om oss hyresgäster. Insektshotellet som skickades ut förra året var toppen, jag satte upp det vid min badhytt nere på stranden.
Det var också bra information om hur man ska sortera sitt matavfall, men själv slänger jag faktiskt inte så mycket mat. En annan sak som jag uppskattar är att vi fått kärl att lägga plast och glas i. Det är både praktiskt och snällt mot miljön.

Kvist

Fakta om Vår bostadskö

Vår bostadskö ökade 2021 och vi har nu närmare 12 150 intressenter i kön. Vi ser det som ett betyg att många vill bo hos oss och att vi som bostadsbolag är attraktivt.

Men den växande kön visar också att det behövs fler bostäder. Till år 2030 behöver det byggas 1 495 nya bostäder i kommunen för att klara ett ökat bostadsbehov. För att möta det behovet och verka för en balanserad bostadsmarknad planerar vi att öka fastighetsbeståndet under kommande år med det påbörjade projektet i Trädgårdsstaden och att vara en aktiv aktör inom nya Hamnstaden. Genom att erbjuda fler nya hyresrätter hoppas vi kunna minska vår kötid, så att fler kan flytta till vårt unika Ystad.

Vårblomma

Vår service

Vi jobbar ständigt med att förbättra vår service och vår tillgänglighet. Det är centralt att hyresgästerna känner sig trygga med att de snabbt kan få hjälp och svar på sina frågor.

Därför jobbar vi på Ystadbostäder efter principen ”en väg in”.

När kökskranen droppar, det är stopp i toaletten, värmen inte fungerar eller när man som hyresgäst har andra frågor ska man få hjälp så snabbt som möjligt. För att underlätta kontakten med oss har vi därför i första hand en kontaktväg, dit man kan vända sig med alla sina frågor: mina sidor på Boportalen. Där kan man göra felanmälan, men också se sin hyresavi med OCR-nummer och stå i kö för en bostad, parkering eller förråd. Det är det absolut snabbaste sättet för våra kunder att få hjälp.

Det går också att nå oss via telefon 0411-577200, där man genom olika val kommer till rätt person och får bästa service.

När vi får in en felanmälan via mina sidor/Boportalen hamnar den direkt hos våra fastighetsskötare, hela dygnet, som tar sig an att prioritera och åtgärda felen. När man ringer in blir det fler moment och går därför inte lika snabbt.

Under 2021 har vi påbörjat arbetet med att utöka vår digitala tillgänglighet, med målet att kunna ge hyresgästerna möjlighet att boka digitala möten på Boportalen.

Rum med fåtöljer

Vanliga frågor om att bo hos oss

Hur fungerar ert kösystem?

Vi använder ett poängsystem. Varje dag ger ett köpoäng och de som har flest poäng får erbjudande om lägenhet först. Alla som fyllt 16 år kan anmäla sig till bostadskön och för att få ett eget kontrakt ska man ha fyllt 18 år. För att behålla dina köpoäng behöver du i januari varje år logga in i vår Boportal.

Hur länge behöver man stå i kö för en lägenhet?

I genomsnitt får man i dag räkna med cirka 7 år för att få en lägenhet hos oss.

Finns det möjlighet att byta lägenhet inom Ystadbostäder?

Ja, vi har skapat en särskild bytesfunktion i Boportalen för dig som vill byta lägenhet inom vårt bolag.