Husfasader i Ystad.

Boinflytande – en självklarhet i vardagen 

Vår service och bemötande ska spegla hyresgästernas behov och upplevelse. Tillsammans med hyresgästerna ska områdesstrategier upprättas för att främja trivsel, trygghet och utveckling. 

Hur kan vi utveckla det digitala tjänsteutbudet?

Vi vill ständigt ha örat mot rälsen och lyssna in våra hyresgästers önskemål och behov. Som ett led i detta arbete fick hyresgästerna under året en enkät med frågor om hur vi kan utveckla vårt digitala tjänsteutbud, exempelvis med fiber i lägenheterna och digitala nycklar.

Event på gårdar. En Ystadbostäder-vimpel

Möten på hyresgästernas hemmaplan

Under året fortsatte våra uppskattade gårdsevent. Här möter vi hyresgästerna på deras hemmaplan, istället för att de ska behöva besöka oss på kontoret. Vi svarar på frågor och fångar upp förslag till förbättringar, synpunkter och önskemål. Gårdseventen är en del av vårt arbete med att öka trivseln och tryggheten för våra hyresgäster. Målet är två gårdsevent i månaden och inom två år ska vi ha besökt alla gårdar. 

Vi fångar upp förslag till förbättringar, synpunkter och önskemål ...

Kundnöjdhet

Resultatet av våra kundnöjdhetsmätningar visar att vi ligger i nivå med genomsnittet för andra svenska hyresvärdar. Vårt mål är att öka kundnöjdheten med 2 procentenheter per år under de kommande åren. 

Vårt mål
2 procentenheters
ökning av kundnöjdheten per år

Hyresgästen Florence tillsammans med sin son.

Möt vår hyresgäst Florence Svensson Hur trivs du hos oss?

– Vi flyttade in i augusti förra året, berättar Florence Svensson, som bor tillsammans med sin son i en våra fastigheter.  

”Väldigt bra bemötande”  ...

– Bemötandet från Ystadbostäder var väldigt bra. Allt fungerade perfekt. Ystadbostäder lyssnade in mina önskemål och tog tag i allt snabbt. Bland annat fick vi ommålat och nya golv i lägenheten.

– Vi har en trevlig trerummare på bottenvåningen med en balkong. Jag har inga problem att gå i trappor idag. Men man blir ju inte yngre med åren, så därför kan vara skönt att bo på bottenvåningen. 

"Det bästa med att bo här är läget”  ...

– Vi har också en fin gård och gemenskapen här är väldigt bra. Man hälsar och tar sig tid att prata med varandra. Det bästa med att bo här är läget. Vi kan promenera till det mesta på bara fem minuter. Det är stor skillnad från Stockholm där vi bodde tidigare. Och dessutom uppskattar jag lugnet och den trevliga stämning här i Ystad. 

Service

Bostadskön

Vår bostadskö ökade från 12 000 sökande till 18 000 under 2022. Vi ser det som ett bra betyg på att många vill bo hos oss och att vi som bostadsbolag är attraktivt. Men den växande kön visar också att det behöver byggas fler bostäder i kommunen för att klara ett ökat bostadsbehov.   

För att möta detta och verka för en balanserad bostadsmarknad planerar vi att öka fastighetsbeståndet. Under 2022 påbörjade vi projekteringen av två tomter i Trädgårdsstaden. Byggstarten beräknas till sommaren 2023. 

Service och tillgänglighet

Vi arbetar ständigt med att förbättra vår tillgänglighet och jobbar efter principen ”en väg in”. Om t e x kylskåpet inte håller kylan eller toaletten inte går att spola ska hyresgästerna få hjälp så snabbt som möjligt. 

För att underlätta kontakten med oss rekommenderar vi i första hand Boportalen på ystadbostader.se. Där kan hyresgästerna göra en felanmälan, se sin hyresavi med OCR-nummer och ställa sig i kö för en bostad, parkering eller ett förråd. När vi får in en felanmälan via Boportalen hamnar den direkt hos våra fastighetsskötare.

“Svarsfrekvens på 100 procent” ...

Det går också att nå oss via mejlen info@ystadbostader.se och på telefon 0411-577200, där man genom olika val kommer till rätt person. Under våra öppettider ser vi till att inte missa några samtal. Tack vare nya rutiner har vi idag en svarsfrekvens på 100 procent.

”Stopp i handfatet eller kanske droppande kran? Vi löser det som inte fungerar i fastigheten.”  ...
Ystadbostäders postlåda.

Vanliga frågor om att bo hos oss 

Hur många köpoäng har jag i bostadskön?

I Boportalen kan du själv se dina köpoäng. Du kan också ringa till våra uthyrare för svar. Varje dag ger ett köpoäng och de som har flest poäng får erbjudande om lägenhet först. För att behålla dina köpoäng behöver du logga in på Boportalen i januari varje år.  

Kan jag byta min lägenhet?

Ja, I Boportalen finns en bytesfunktion för dig som vill byta lägenhet inom vårt bolag. 

Ingår parkeringsplats i hyran?

Nej, men du kan ställa dig i kö för en parkeringsplats i Boportalen.  
Kötiden är vanligtvis 1–3 månader. 

Henriette

Välkommen till Henriette Wetterberg, uthyrare på Ystadbostäder 

Behöver du boka en lägenhetsvisning eller kanske hyra ett extra förråd?  Då är du välkommen till vår uthyrare, Henriette Wetterberg.  

– Jag hjälper våra hyresgäster med alla uthyrningsärenden – från visningar av lägenheter till utdelning av nycklar och uthyrning av parkeringsplatser.  

”Jag hjälper våra hyresgäster med alla uthyrningsärenden”  ...

– Vi får många samtal från hyresgästerna, det kan t ex handla om sådant som: Vad har jag för köpoäng? Kan jag hyra ett extra förråd? Jag ska separera, går det att få en lägenhet snabbt? Finns det fler parkeringsplatser att hyra? Kan jag byta min lägenhet?   

– Hyresgästerna kan också besöka mig i receptionen på onsdagar kl 13-15.  Men det går även bra att boka ett möte med mig. Och så kan hyresgästerna träffa mig på våra gårdsevent. Med gårdseventen har vi blivit mer synliga för våra hyresgäster. Det är viktigt, vi får inte bara vara ett telefonnummer och en mejladress.